Ett framtidsprojekt initierat av Tyréns.

Allt som KAN digitaliseras SKA digitaliseras!

Allt som KAN digitaliseras SKA digitaliseras!?

 

Allt som kan digitaliseras SKA digitaliseras! Visst har vi hört det förut, men stämmer det verkligen? Är syftet digitaliseringen i sig? Eller är syftet något annat? Jag möter många organisationer som börjar sin digitala transformations-resa just så. Där digitaliseringen är målet i sig. De tar en gammal manuell process och digitaliserar den rakt av.  Sen kan ansvariga pusta ut och känna att; – japp, nu har vi digitaliserats. Check på den!

Olika branscher digitaliseras i olika takt och vid olika tidpunkter. De branscher där man digitaliserades tidigt pratar man sällan om just digitalisering idag. Där pratar man visioner, mål och värden. Där är digitaliseringen ett redskap för att uppnå målen, ett redskap för att effektivisera processer i resan att uppnå högre värden. Där har digitaliseringen inget egensyfte. I de branscher som just nu är i begrepp att digitaliseras är det tvärt om.

 

Just nu möter jag många företag i fastighetssektorn och myndigheter, som i många fall just nu går genom en fas av digital transformation. Jag funderar över att lansera ett Robot-Anna-Index, som klassificerar grad av digital transformation, men det är en annan femma.

Mycket forskning finns som visar på att företag som är värderingsstyrda är mer framgångsrika. Så digitaliseringen borde ju vara ett redskap för att uppnå organisationers värden. Gärna hållbar utveckling. Men också borde digitaliseringen vara ett redskap för att uppnå möten mellan människor. Både fysiska och digitala möten! För det är i mötet som riktig utveckling sker. Och det viktigaste mötet kommer i all framtid att vara det fysiska och analoga mötet.

 

Så NEJ! Allt som kan digitaliseras ska inte digitaliseras!